FÖRELÄSNING  & UTBILDNING

FACEBOOKTRENDER 2020 - MARKNADSFÖRING

Vad krävs för att lyckas framöver med sin marknadsföring på Facebook och vilket fokus bör man ha? Vi har svaren som är helt nödvändiga för att  bli framgångsrik på lång sikt.

Facebooksidor generellt inom besöksnäringen med fokus på destinationer har under fem procent i engagemangsgrad. Det vill säga att flera sidor inte engagerar
sina följare tillräckligt bra för för att fungera som en effektiv kanal inom marknadskommunikation.  

Våra egna Facebooksidor och samarbetande sidor har alla en betydligt högre organisk räckvidd än vad som är normalt inom besöksnäringen. 

Syftet med våra föreläsningar och utbildningar är att lära ut aktuella trender på Facebook samt strategier och tekniker för att öka engagemangsgraden som därmed ger en högre organisk räckvidd. En hög organisk (kostnadsfri) räckvidd är grundläggande även för en mer framgångsrik annonsering på Facebook och till ett väsentligt lägre pris.
Foto: Lars-Olov Hultebrand / Lappland. Lycksele.Norrskensdebuten.
Foto: Lars-Olov Hultebrand / Lappland. Lycksele.Norrskensdebuten.

föreläsning.

Plattformen Scandipixl
Beskrivning av plattformen och nyckeltal.

Sociala kanaler i mediamixen
Utvecklingen av investeringar i sociala medier
och traditionella medier i Sverige 2019. 

Facebooktrender 2020 – Marknadsföring
Framtidens trender och fokusområden kräver nya strategier
för att lyckas med sin marknadsföring på Facebook. För att
bli framgångsrik krävs kontinuerlig kunskap om utmaningar
och möjligheter. Årets viktigaste trender lyfts upp. 


Nyckelbegreppen
De viktigaste begreppen för att förstå grundläggande funktioner.

Destinationsranking på Facebook
Genomgång av den senaste ”Destinationsranking på Facebook” med
de 25 bästa Facebooksidorna inom besöksnäringen med fokus på destinationer i Sverige. Redovisning av de 10 största Nordiska Facebooksidorna inom besöksnäringen.


Innehållstyper för Facebooksidan
Kunskap om de vanligaste innehållstyperna.

Grundfunktionerna
Schemaläggningar
Evenemang

 
Tävlingar på Facebook.
Vad gäller i samband med tävlingar.

Statistik och Benchmark
Statistik om sidan, inlägg och bevakning av konkurrenter.

Annonsering på Facebook och Instagram.
Sponsrade och marknadsförda inlägg, Ads manager samt apppar. 
 

Den övriga ”Facebookfamiljen”
Grundläggande om Instagram, Facebookgrupper och Messenger.

Förutsättningen att öka den organiska räckvidden
Strategiplanen och metoder. 

Enklaste metoderna att få fler gillare till Facebooksidan.
Med några enkla steg får Er sida fler gillare.


Föreläsning (30 min – 2 h)
Ämnen och tid anpassas efter behov. 


 

utbildning.

Utbildningar eller workshops skäddarsys efter Era behov och önskemål. Exempel på ämnen hämtas från "Föreläsning". 



 

kontakta oss här.

BAKGRUND.

Två av destinationssidorna på Facebook inom ramen för Scandipixl, svarar
för en betydande andel av alla interaktioner som  skapas på 100 Facebooksidor inom besöksnäringen i Sverige. Interaktioner är nyckeltalet som ger räckvidd d v s
hur många personer som kan nås. Facebooksidorna "Norrland. Ett eget land"
och "Bohus Coast" har under flera år varit helt dominerande inom den svenska besöksnäringen. 


Baserat på 10 års egen erfarenhet av att ha byggt upp alla de olika Facebooksidorna, Facebookgrupperna och Instagramkontona inom ramen för Scandipixl och flera uppdrag inom besöksnäringen,  delar grundaren av Scandipixl, Heikki Koskelainen gärna med mig sig  av sin kunskap.

Turistorganisationer, kommuner och företag  inom besöksnäringen är huvudfokus. Men självklart är teknikerna och erfarenheterna intressanta inom många andra branscher.  

Utöver sociala medier har Heikki Koskelainen lång erfarenhet av marknadskommunikation med specialisering på konsumentkommunikation i traditionella medier och marknads-PR. Medförfattare i boken "Sveriges Bästa PR" och guldvinnare i PR-branchens årliga tävling SPINN.
 

Grundare, Scandipixl. Heikki Koskelainen
Grundare, Scandipixl. Heikki Koskelainen